Драги Читалићи,
Ево нас на почетку распуста када ће бити довољно времена и за читање. За оне који воле да запишу понешто док читају, ево кратког упутства о начину вођења Читалачког дневника (основци) тј. Књижевног споменара (средњошколци) за оне који желе да учествују у Смотри читалаштва ,,Читалићи 2016.“
- Читалићи креативци
Ученици основних школа израђују ЧИТАЛАЧКИ ДНЕВНИК/ који садржи најмање 5 изборних дела (ученик бира сам међу књигама које нису део редовне школске лектире)[1] обавезни задатак, који се по разредима одређује овим Конкурсом:
- Читалачки дневник за 1. разред: ИГРАЈМО СЕ РЕЧИМА
Изборна дела: наслов дела и име писца, тема текста, имена ликова и њихове особине, непознате речи са објашњењем, илустрација дела (цртеж, колаж, мапа ума…).
Обавезни задатак: Направи свој избор од најмање 5 српских народних брзалица, разбрајалица и загонетки уписивањем прочитаних у читалачки дневник и направи сликовни речник непознатих речи из свог избора (сваку од непознатих речи написаних азбучним редом објасни сличицом, која може бити нацртана или колаж).
Правопис и др. критеријуми за вредновање дневника: писана/штампана слова ћирилице и правилна употреба великог слова; број дела; квалитет вођења дневника; обавезни задатак; општи утисак о дневнику у односу на оригиналност.
- Читалачки дневник 2. разред: У СВЕТУ МУДРОСТИ
Изборна дела: наслов дела и име писца, тема текста, имена ликова и њихове особине, непознате речи са објашњењем, илустрација дела (цртеж, колаж, мапа ума…).
Обавезни задатак: Направи избор од најмање 5 српских народних басни и прича о животињама уписивањем у читалачки дневник теме басне, имена ликова, њихових особина и поуке. Свако изабрано дело илуструј илуструј (цртеж, колаж, мапа ума…).
Правопис и др. критеријуми за вредновање дневника: писана слова ћирилице, кратке потпуне реченице једноставне структуре, правилна употреба великог слова; број дела; квалитет вођења дневника; обавезни задатак; општи утисак о дневнику у односу на оригиналност.
- Читалачки дневник 3. разред: ЧОВЕЧЕ, НЕ ЉУТИ СЕ
Изборна дела: наслов дела и име писца, тема дела, кратка садржина дела уз поштовање следа догађаја и уочавање битних информација до 5 реченица, имена ликова и особине уз коментар њихових поступака, непознате речи са објашњењем, илустрација дела (цртеж, колаж, мапа ума…).
Обавезни задатак: Направи избор од најмање 5 српских народних шаљивих прича и песама уписивањем у читалачки дневник теме, имена ликова, њихових особина и поруке. Сваку песму или причу илуструј илуструј (цртеж, колаж, мапа ума…).
Напиши своју шаљиву песму или причу.
Правопис и др. критеријуми за вредновање дневника: правилна употреба великог слова, правилно наведене туђе речи, правилно писање присвојних придева, правилно писање речца не и ли, јасне потпуне реченице, користи фонд речи примерен узрасту; број дела; квалитет вођења дневника; обавезни задатак; општи утисак о дневнику у односу на оригиналност.
- Читалачки дневник 4.разред: У ЧАРОБНОМ СВЕТУ БАЈКЕ
Изборна дела: наслов дела и име писца, тема дела, кратка садржина дела уз поштовање следа догађаја и уочавање битних информација до 5 реченица, имена ликова и особине уз коментар њихових поступака, непознате речи са објашњењем, издвојен оригинални пејзаж или портрет, илустрација дела (цртеж, колаж, мапа ума…).
Обавезни задатак: Направи избор од најмање 5 српских народних бајки уписивањем у читалачки дневник теме бајке, имена ликова, њихових особина и поруке. Сваку бајку илуструј (цртеж, колаж, мапа ума…).
Напиши своју бајку.
Правопис и др. критеријуми за вредновање дневника: Правописно тачне, јасне, потпуне, добро обликоване реченице; разноврсне синтаксичке конструкције, укључујући и сложене; користи богат фонд речи у односу на узраст; број дела; квалитет вођења дневника; обавезни задатак; општи утисак о дневнику у односу на оригиналност.
- Читалачки дневник 5. разред: ВИТЕЗОВИ СРПСКИХ ДВОРОВА
Изборна дела: наслов дела и име писца, цитат изабран као мото књиге, кратка белешка о писцу (занимљивост из живота, анегдота и сл), књ. род, књ. врста, кратка садржина дела уз поштовање следа догађаја и уочавање битних информација до 5 реченица, портрет омиљеног лика уз тумачење особина на основу поступака, илустрација дела (цртеж, колаж, мапа ума…).
Обавезни задатак: Направи избор од најмање 5 српских народних песама преткосовског циклуса и обредних лирских песама уписивањем у читалачки дневник теме песме, кратке садржине, имена ликова и њихових особина на примеру и поруке песме. Сваку песму илуструј (цртеж, колаж, мапа ума…).
Напиши причу којој ћеш одредити ужи назив од понуђених: Ја као витез/штитоноша/дворска дама/служавка/пехарник/…на двору цара Душана/ краља Вукашина… (сам,-а одабери наслов за своју причу – лик за себе, као и двор великаша који ти се највише свиђа из одабраних песама)
Правопис и др. критеријуми за вредновање дневника: поштовање правописне норме и критички одабрани делови вредни бележења мимо предложених за изборна дела (лепи описи, ретке и непознате речи, мудре изреке о природи, човеку и животу, занимљиви монолози и дијалози, лична запажања и доживљаји…); број дела; квалитет вођења дневника; обавезни задатак; општи утисак о дневнику у односу на оригиналност.
- Читалачки дневник 6. разред: И МЕГДАНЏИЈЕ СЕ ЖЕНЕ
Изборна дела: наслов дела и име писца, цитат изабран као мото књиге, кратка белешка о писцу (занимљивост из живота, анегдота и сл), књ. род, књ. врста, кратка садржина дела уз поштовање следа догађаја и уочавање битних информација до 5 реченица, портрет омиљеног лика уз тумачење особина на основу поступака, илустрација дела (цртеж, колаж, мапа ума…).
Обавезни задатак: Направи избор од најмање 5 српских народних песама циклуса о Косовском боју, Марку Краљевићу и свадбених лирских српских нар. песама уписивањем у читалачки дневник теме, кратке садржине, имена ликова и њихових особина на примеру и поруке песме. Сваку песму илуструј (цртеж, колаж, мапа ума…).
Напиши причу о замишљеном свадбеном весељу Марка Краљевића или неког од косовских јунака.
Правопис и др. критеријуми за вредновање дневника: поштовање правописне норме и критички одабрани делови вредни бележења мимо предложених за изборна дела (лепи описи, ретке и непознате речи, мудре изреке о природи, човеку и животу, занимљиви монолози и дијалози, лична запажања и доживљаји…); број дела; квалитет вођења дневника; обавезни задатак; општи утисак о дневнику у односу на оригиналност.
- Читалачки дневник 7. разред: ОД КОЛЕВКЕ ЈУНАЦИ
Изборна дела: наслов дела и име писца, цитат изабран као мото књиге, кратка белешка о писцу (занимљивост из живота, анегдота и сл), књ. род, књ. врста, кратка садржина дела у виду резимеа, издвојен портрет омиљеног лика уз тумачење особина на основу поступака, илустрација дела (цртеж, колаж, мапа ума…).
Обавезни задатак: Направи избор од најмање 5 српских народних песама покосовског, хајдучког, ускочког циклуса и породичних српских народних лирских песама уписивањем у читалачки дневник теме, кратке садржине, имена ликова и њихових особина на примеру и поруке песме. Сваку песму илуструј (цртеж, колаж, мапа ума…).
Напиши причу о растанку од породице неког од јунака одабраних песама.
Правопис и др. критеријуми за вредновање дневника: поштовање правописне норме и критички одабрани делови вредни бележења мимо предложених за изборна дела (лепи описи, ретке и непознате речи, мудре изреке о природи, човеку и животу, занимљиви монолози и дијалози, лична запажања и доживљаји…); број дела; квалитет вођења дневника; обавезни задатак; општи утисак о дневнику у односу на оригиналност.
- Читалачки дневник 8. разред: ВОЛЕЛО СЕ ДВОЈЕ МЛАДИХ
Изборна дела: наслов дела и име писца, цитат изабран као мото књиге, кратка белешка о писцу (занимљивост из живота, анегдота и сл), књ. род, књ. врста, кратка садржина дела у виду резимеа уз навођење кључних речи, издвојен портрет омиљеног лика уз тумачење особина на основу поступака, илустрација дела (цртеж, колаж, мапа ума…).
Обавезни задатак: Направи избор од најмање 5 српских народних љубавних песама, балада и епских песама новијих времена уписивањем у читалачки дневник теме, кратке садржине, имена ликова и њихових особина на примеру и поруке песме. Сваку песму илуструј (цртеж, колаж, мапа ума…).
Напиши љубавну песму или причу о заљубљенима из доба наших предака.
Правопис и др. критеријуми за вредновање дневника: поштовање правописне норме и критички одабрани делови вредни бележења мимо предложених за изборна дела (лепи описи, ретке и непознате речи, мудре изреке о природи, човеку и животу, занимљиви монолози и дијалози, лична запажања и доживљаји…); број дела; квалитет вођења дневника; обавезни задатак; општи утисак о дневнику у односу на оригиналност.
- Књижевни споменар од 1. до 4. године средње школе: ОД ЗЛАТА ЈАБУКА
Ученици средњих школа израђују ЧИТАЛАЧКИ ДНЕВНИК/ КЊИЖЕВНИ СПОМЕНАР у електронском облику који садржи најмање 5 дела из редовног програма, најмање 5 изборних дела (ученик бира сам међу књигама које нису део редовне школске лектире) и обавезни задатак.
За свако дело: наслов дела и име писца, кратка белешка о писцу (занимљивост из живота, анегдота и сл), књ. род, књ. врста, кратка садржина дела у виду резимеа уз навођење кључних речи, избор цитата и све оно што сматраш вредним бележења – лепе мисли о животу, описе и сл), илустрација дела (шема, мапа ума…).
Обавезни задатак: Напиши есеј или историјску, фантастичну, детективску, љубавну, шаљиву…причу у којој ћеш користити ликове, теме и мотиве српске народне књижевности у комбинацији са ликовима, темама и мотивима дела обрађиваних на редовним часовима.
Правопис и др. критеријуми за вредновање дневника: поштовање правописне норме и критички одабрани делови вредни бележења мимо предложених (лепи описи, ретке и непознате речи, мудре изреке о природи, човеку и животу, занимљиви монолози и дијалози, лична запажања и доживљаји…); број дела; квалитет вођења дневника; обавезни задатак; општи утисак о дневнику у односу на оригиналност.
НАПОМЕНА:
а) за основне школе:
– ученици 1. и 2. разреда могу да уписују појединачна дела (песме, приче бајке и сл), а од ученика 3. разреда и старијих се очекује да читају целовита дела, те ће се само таква вредновати;
– свако дело које има више од 60% сликовног садржаја сматра се стрипом, а 3 стрипа одговарају једној књизи; у вредновање дневника ће се узети у обзир највише 9 стрипова;
– дневник се води у свесци формата А3 или А4 или фасцикли (налик хербаријуму);
– ученици 1. разреда пишу писаним или штампаним словима ћирилице графитном или хемијском оловком/налив-пером/фломастерима…, а ученици осталих разреда само писаним словима ћирилице, хемијском оловком/налив-пером/фломастерима…;
– ученици из Србије могу да уписују у Дневник и дела на страним језицима (енглески, француски, руски, македонски), али дневник мора да садржи Обавезни задатак и минимум 5 изборних дела српских аутора; дневници из иностранства (на несрпским језицима – македонски, руски, енглески, немачки) шаљу се на начин предложен за категорију ЧИТАЛИЋИ +
– илустрације/мапе ума и сл. сликовни садржаји ауторски су рад детета у било којој техници укључујући и колаж;
– дела из редовног школског програма не бодују се (осим ако се не односе на Обавезни задатак);
– школа доставља Организатору по 1 најбољи дневник из сваког разреда; уколико буде више дневника једног разреда, комисија ће дисквалификовати све дневнике тог разреда школе која пошаље више дневника; дневници се враћају школи.
– сваки достављени дневник треба да садржи податке о аутору (име и презиме, школу, разред, и-мејл, тел/моб, име ментора који гарантује за аутентичност дневника, мејл ментора, тел/моб. ментора. тел. и мејл школе); уз дневник доставити и потпуно попуњену писмену Изјаву о аутору, коју можете преузети овде; дневнике доставља школа на адресу: Библиотека „Вук Караџић“ 18220 АЛЕКСИНАЦ, Књаза Милоша 161, са напоменом ,,За Читалиће 2016.“ до 2.4.2016. године; слањем дневника школа прихвата да сноси трошкове повратне пошиљке.
б) за средње школе:
Пошто се сматра да су ученици средњих школа овладали вештином вођења читалачког дневника, они праве сопствени избор цитата из дела обрађиваних у редовној настави чиме формирају књижевни споменар (бележе основне податке о књизи и оно што сматрају вредним бележења – лепе мисли о животу, описе, своја запажања, коментаре и сл), као и дела која читају по соиственом избору;
– цитирање у складу са правилима Чикаго стила цитирања;
– споменар се води у електронском формату ћириличним писмом;
– уз консултације са менторима дневник се доставља у ПДФ формату уз основне податке о аутору дневника (име и презиме, школу, разред, и-мејл, тел/моб, име ментора који гарантује за аутентичност дневника, мејл ментора, тел/моб. ментора. тел. и мејл школе) на мејл адресу Организатора citalici.pisalici@gmail.com најкасније до 2.4.2016.године; уз дневник доставити и скенирану поптпуно попуњену писмену Изјаву о аутору, коју можете преузети овде.
ЧИТАЛИЋИ +
– дневнике на несрпским језицима (македонски, руски, енглески, немачки, француски) аутори узраста од 7 до 14 година креирају уписујући најмање 5 дела по свом избору и најмање 5 дела српске књижевности.
Странице дневника скенирати или фотографисати, учитати слике у неки бесплатни алат типа http://www.photosnack.com/ или http://slide.ly/ и сл, па доставити линк на и-мејл Организатора citalici.pisalici@gmail.com најкасније до 2.4.2016.године. са потпуним подацима аутора (име и презиме, школу, разред, и-мејл, име ментора који гарантује за аутентичност рада, мејл ментора); уз линк доставити и попуно попуњену скенирану Изјаву о аутору, коју можете преузети овде.
[1] списак дела која се обрађују на редовним часовима и не доносе бодове за награде Читалића овде
Pozdrav! Da li je organizator odredio koja su obavezna dela za 2. razred?
Поштована Ана, добро сте ме подсетила коментаром на овај чланак. Радна верзија конкурса је спремна, до коначне нас дели само одлука Министарства – да ли смо у Календару или нисмо. После њихове одлуке, Конкурс ће постати коначан са јасно именованим организатором. Погледајте овде https://citalici.wordpress.com/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81-2016/